Pokud se alespoň trochu zajímáte o původ a složení kosmetiky, jistě vašim očím neunikla známka s podobou vesele hopkajícího králíčka, která se sem tam na obale vyskytne. Víte ale, co se za ní skrývá?
V posledních letech zaznamenala kosmetika šetrná nejen k tělu, ale také k životnímu prostředí obrovský nárůst popularity a v popředí tak vyšla i problematika jejího testování na zvířatech. Běžný spotřebitel už nedává důraz pouze na složení produktu, ale také na původ jeho jednotlivých složek. A právě tato situace dala za vznik evropskému projektu Leaping Bunny.
Co je “Leaping Bunny“?
Ještě před pár lety neexistoval žádný jednotný a pevně stanovený standart, který by vymezoval pojem cruelty free (bez krutosti), což značně nahrávalo společnostem, které si tvořily vlastní loga, programy a myšlenky, které měly cruelty free přístup zaručovat. Nicméně již zmíněná nejednotnost dělala tyto individuální známky nejen nepřehlednými, ale také nedůvěryhodnými.
Leaping Bunny (v překladu Hopkající Králíček) představuje jediný mezinárodní certifikát, který spotřebiteli zaručuje, že takto označený produkt, ani žádné jeho složky, nebyly testovány na zvířatech. Nikde. Nikdy. V žádné zemi. Mimo to také touto známkou firma zajišťuje, že nepožádala žádnou třetí stranu, aby takové testy provedla za ně a potvrzuje, že své výrobky nevyváží do zemí, kde je testování na zvířatech povinné – například do Číny.
Ve zkratce – pokud vám přes obal produktu hopká králíček, můžete si být jisti, že při jeho výrobě nebylo ublíženo žádnému živému tvoru.
Leaping Bunny může být udělen produktům jak kosmetiky dekorativní, tak kosmetiky tělové nebo vlasové, ale také prostředkům pro domácnost, čisticím prostředkům, nebo prostředkům na praní.
Certifikát uděluje organizace CCIC, (která za celým projektem Leaping Bunny stojí ) a to vždy na jeden rok. Zároveň si CCIC vyhrazuje právo kdykoliv provést namátkovou kontrolu, která by odhalila případná pochybení.
Takže všechny značky, co tento certifikát nemají, testují na zvířatech?
Je možné, že se filosofie vaší oblíbené značky ubírá směrem šetrným ke zvířatům, známku králíčka ale nemá. Jedním z důvodů může být i finanční náročnost certifikace – množství firem, zvláště těch menších, by se tedy certifikace nevyplatila, popřípadě by si ji nemohla dovolit vůbec. Kromě toho, výrobce není povinen certifikáty na obalech uvádět. Je tedy potřeba trochu pátrat.
Leaping Bunny v jiném kabátku
Jak již bylo zmíněno, Leaping Bunny představuje známku uznávanou a platnou v Evropě. V USA a Kanadě se o udělování známky s podobným významem stará organizace PETA. Známka nese název “cruelty free“ a deklaruje kromě netestování také neužití žádných živočišných složek v produktu. Nicméně PETA dodržování podmínek již po udělení certifikátu dále nekontroluje. V Austrálii působí organizace Choose Cruelty Free Australia se svou známkou “ Not Tested On Animals“.
Které značky se certifikátem pyšní?
Z pole dekorativní kosmetiky rozhodně stojí za zmínku značky jako Sugarpill Cosmetics, Lily Lolo, Milani, nebo kosmetika z řady české YouTuberky NotSoFunnyAny: Any Cosmetics, případně značka YouTubera Jeffreeho Stara, která je nyní exkluzivně dostupná v prodejnách Marionnaud. V péči o pleť a tělo například česká značka Manufaktura, Dermatologica, The Body Shop, Yarok, nebo balzámy na rty od Crazy Rumors. Jako cruelty free je také organizací PETA označena značka LUSH.
V péči o domácnost se osvědčila značka Ecover, a to nejen díky Leaping Bunny certifikátu, ale také díky odbouratelnému složení, které je přátelské k životnímu prostředí.